Meeri Koutaniemi, Anna Rukko ja Minna Pikkarainen voittoon Vuoden Nuori Menestyjä 2015 -kisassa

Kilpailun tuomaristo valitsi kolme voittajaa, jotka palkittiin yleisölle avoimessa tapahtumassa Helsingissä Sanomatalon Mediatorilla kansainvälisenä Nuorkauppakamaripäivänä 11.12.2015. Voittajat osallistuvat Suomen ehdokkaina kansainvälisessä Ten Outstanding Young Persons 2016 -kilpailuun. Tuomariston jäseninä toimivat Suomen Nuorkauppakamareiden kansallinen puheenjohtaja Johanna Lundán, Sitran strategiajohtaja Paula Laine, Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill sekä Vuoden Nuori Menestyjä 2014 -voittaja Kati Van Der Hoeven.

Voitokasta kolmikkoa kuvailtiin hakemuksissa seuraavasti:

• Meeri Koutaniemi, Helsinki, vapaa valokuvaaja, toimittaja ja elokuvaaja, humanitaarinen ja vapaa-ehtoistoiminta
    Meeri Koutaniemi on tehnyt uransa alusta lähtien ammatillisesti kunnianhimoisia projekteja, joilla on lähes poikkeuksetta ollut yhteiskunnallinen ulottuvuus – niin kansainvälisesti kuin kotimaassa. Hän on yhdistänyt aktivismin ja taideilmaisun keskustelun avaajaksi ja sen ylläpitämiseksi tärkeäksi kokemiensa asioiden puolesta. Kuvien kanssa yhtä tärkeässä osassa ovat niihin liittyvät tekstit. Nämä kaksi yhdessä tuovat esiin poliittisen tai sosiaalisen ongelman tai epäkohdan, johon hän haluaa vaikuttaa.
  • Minna Pikkarainen, Oulu, Connected health professori, akateeminen maailma
    Minna Pikkarainen on tehnyt merkittävän työn kehittyen tutkijasta professoriksi uuden tutkimuksen luomisessa ja kansainvälisen tutkimusyhteistyön rakentamisessa. Pikkarainen on omalla toiminnallaan tehnyt suomalaista osaamista ja tutkimusta tunnetuksi maailmalla kansainvälisesti merkittävissä foorumeissa ja tehostanut suomalaisen teollisuuden ohjelmistokehitystoimintaa sekä isoissa että pienissä yrityksissä.
  • Anna Rukko, Espoo, opiskelija, humanitaarinen ja vapaaehtoistoiminta
    Anna Rukko on esimerkillisellä toiminnallaan osoittanut määrätietoisuutta ja pystynyt saavuttamaan itselleen yhä korkammalle asettamansa tavoitteet ja onnistunut toiminnassa, joka on haasteellista myös alalle kouluttautuneille ja kokeneemmille ihmisille. Keräyssumma 63 000 euroa on valtava saavutus yhdeltä nuorelta ihmiseltä, eikä muiden – erityisesti nuorten – inspiroiminen ole yhtään huonompi saavutus. Oman henkilökohtaisen tragedian kääntäminen menestystarinaksi kertoo kyvyistä, tahdonvoimasta ja periksiantamattomuudesta sekä itseluottamuksesta.

Voittajien lisäksi Vuoden Nuori Menestyjä -kilpailun finalistikymmenikköön tänä vuonna ylsi

• Jesse Haaja, Mikkeli, elokuvaohjaaja, henkilökohtainen kasvu
  • Susanna Halme, Espoo, assistentti, henkilökohtainen kasvu
  • Mikko Hietala, Turku, yrittäjä, liike-elämä ja talous
  • Jukka Holmstedt, Mikkeli, promoottori, kulttuuri
  • Tuomas Holopainen, Puhos, muusikko, kulttuuri
  • Lennu Keinänen, Jyväskylä, perustaja Paytrail Oyj, liike-elämä ja talous
  • Viola Wallenius, Helsinki, opiskelija, humanitaarinen ja vapaaehtoistoiminta

Vuoden Nuori Menestyjä on maailmalla arvostettu palkinto, jonka Suomen Nuorkauppakamarit ry jakaa omalla alallaan ja omilla ansioillaan menestyneille 18–40-vuotiaille Suomen kansalaisille. Kilpailu on kansallinen toteutus kansainvälisestä Ten Outstanding Young Persons -kilpailusta, ja kilpailu järjestetään Suomessa jo 26. kerran.

Vuoden Nuori Menestyjä -kilpailun avulla nostamme esille positiivisia esimerkkejä johtajuudesta ja henkilökohtaisesta menestymisestä sekä herätämme keskustelua muutosmyötärinnan, yhteiskunnallisen vastuun, onnistumisen asenteen, osaamisen ja kouluttautumisen merkityksestä yhteiskuntamme kilpailutekijöinä.

Lisätiedot:

Henna Perkinen
Suomen Nuorkauppakamarit ry
Vuoden Nuori menestyjä, kansallinen projektipäällikkö 2015
henna.perkinen@jci.fi

JCI (Junior Chamber International) juhlii kuluvana vuonna myös kansainvälistä 100-vuotis juhlavuotta.

Nuorkauppakamari on kansainvälinen alle 40-vuotiaiden jäsentensä kehittymis- ja johtamiskouluttautumisjärjestö sekä kontaktiverkosto. Kehitämme yhteiskuntaa ja johtajuutta paremman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Suomen Nuorkauppakamarit ry on perustettu vuonna 1957. Varsinaisia jäseniä n. 2 200 ja yhdessä alumnien kanssa noin 5000. Globaalisti Nuorkauppakamari toimii 115 maassa, yli 200 000 jäsenen voimin. www.nuorkauppakamarit.fi