Kaj Kunnas, 53, on Vuoden Positiivisin Suomalainen 2016 / Kuva: Positiivarit

Urheilutoimittaja Kaj Kunnas on Vuoden Positiivisin Suomalainen

Positiivareiden ja Suomen Nuorkauppakamareiden raati on valinnut Kaj Kunnaksen, 53, Vuoden Positiivisimmaksi Suomalaiseksi 2016. Valinta julkistettiin tänään hotelli Vaakunan Kaarre-tilausravintolassa, Helsingissä. Palkinnon jakoi Pekka Hyysalo (Vuoden Positiivisin Suomalainen 2014).

Raati vaikuttui Kunnaksen valoisasta persoonasta ja hänen kyvystään säilyttää positiivisuutensa rankan vastoinkäymisenkin aikana. Viime toukokuussa Kunnas sai kotonaan aivoinfarktin, josta hän selvisi ensiapuun oma-aloitteisuudella ja naapurien avulla. Tilanteessa olisi ollut helppo vaipua epätoivoon ja hiljaisuuteen. Vaikenemisen sijasta Kunnas kertoi julkisuudessa tarinansa ja toi esiin ikävän tapahtuman hyviä puolia: hän kiitti julkista terveydenhuoltoa nopeasta ja laadukkaasta toiminnasta ja totesi, että nyt hänellä on myös enemmän aikaa läheisilleen. Samalla hän päätti tehdä kaikkensa voidakseen palata takaisin työelämään ja hän onkin kuntoutunut lupaavasti.

Kunnas on toiminut Yleisradion urheilutoimittajana vuodesta 1989 ja hänen positiivinen olemuksensa on tullut suomalaisille urheilunystäville tutuksi monessa eri yhteydessä.

Kaj Kunnas on osoittanut todellista tahdonvoimaa parantumisensa tiellä ja sisua elämänsä käännekohdissa. Hän luo innostusta ympärillään oleviin ihmisiin ja muistuttaa muita siitä, että asenne ratkaisee aina. Raati valitsi Kaj Kunnaksen Vuoden Positiivisimmaksi Suomalaiseksi 2016, sillä hän on loistava esimerkki myönteisen elämänasenteen voimasta.

VUODEN POSITIIVISIN ILMIÖ 2016: Disco K-50

Vuoden positiivisin ilmiö 2016 on Disco K-50. Kyseessä on kerran kuukaudessa Helsingissä Vanhalla ylioppilastalolla järjestettävä disko, jonka alaikäraja on 50 vuotta. Helmikuussa 10-vuotispäiviään viettänyt tapahtuma kerää peilipallon alle yli tuhat hauskanpitäjää myös muualta Suomesta, sekä ulkomailta. Kaikilta tarkastetaan ovella henkilöllisyystodistus.

Raati valitsi Disco K-50:n Vuoden positiivisimmaksi ilmiöksi 2016, sillä se ilmentää positiivisuutta ja iloa, siinä yhdistyvät arvokkaat asiat ja ainutlaatuinen idea. Yli 50-vuotiaita arvostava trendi on käynnistynyt laajalti ja Disco K-50:n merkitys ilmiön alullepanijana on merkittävä. Poikkeuksellisen konseptin takana on mainostoimistoyrittäjä Lilu Nissinen-Turja, 67. Hänet palkittiin viime talvena myös Kanta-Helsingin vuoden mikroyrittäjänä.

Disco K-50 on saanut seuraajia ympäri maan, sisardiscon Tukholmaan ja Nissinen-Turja on jo tänä syksynä vastaamassa kasvavaan kysyntään myös Helsingin ulkopuolella. Tapahtuman suosio osoittaa, että yli 50-vuotiaiden ikäryhmässä on potentiaalia moneen. Ilmiöstä on raportoitu Japanin mediaa myöten.

26. VALTAKUNNALLINEN POSITIIVISUUSVIIKKO

Positiivisuusviikkoa vietetään vuosittain viikolla 36. Viikon tavoite on lisätä myönteisyyttä ihmisten arkipäivässä. Jokainen, joka käytöksellään, asenteellaan, sanoillaan ja energisyydellään luo positiivista ilmapiiriä ympärilleen, parantaa kaikkien elämänlaatua. Annetaan myönteisen asenteen ratkaista – edes yhden viikon ajan vuodessa. Positiivisuusviikkoa on vietetty vuodesta 1991.

VALINNAN TAUSTAA

Positiivarit Oy ja Suomen Nuorkauppakamarit ry yhteistyössä valitsevat vuosittain Vuoden Positiivisimman Suomalaisen. Valinnan tarkoituksena on korostaa positiivisuuden merkitystä voimavarana alati muuttuvassa maailmassa ja tuoda esiin sitä, että positiivisella asenteella voi saavuttaa tavoitteensa ja selvitä vastoinkäymisistä. Palkinto on jaettu vuodesta 1993. Idean isä on yrittäjä ja luennoitsija Juhani Töytäri.

VUOSIEN VARRELLA PALKITUT

2015 Robin Packalén, 2014 Pekka Hyysalo, 2013 Elastinen, 2012 Minna Kauppi, 2011 Antero Mertaranta, 2010 Toni Nieminen, 2009 Alexander Stubb, 2008 Wilson Kirwa, 2007 Teemu Selänne, 2006 Kiira Korpi, 2005 Piispa Eero Huovinen, 2004 Pikku G, 2003 Mikko Kuustonen, 2002 Pirjo Kauppinen, 2001 Veikka Gustafsson, 2000 Vesa Keskinen, 1999 Marco Bjurström, 1998 Satu Silvo, 1997 Jari Sillanpää, 1996 Olli Valtonen, 1995 Mika Halvari, 1994 Valentin Kononen, 1993 Katri Helena.

Elämäntyöpalkinnon ovat saaneet: Hannes Hynönen, Aira Samulin, Elisabeth Rehn, Ilkka ”Danny” Lipsanen, Mauri Kunnas, Esa Saarinen, sekä Hannes Hynönen.

VALINNAN KRITEERIT

• hän on osoittanut todellista tahdonvoimaa, sisua ja ahkeruutta
  • hänen saavutuksensa ovat merkittäviä
  • hän auttaa myös muita onnistumaan, on innostunut ja palveluhenkinen