M-Filesin Miika Mäkitalo on Vuoden Nuori Johtaja

M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo, 39, on Vuoden Nuori Johtaja. Vuoden Nuori Johtaja on Suomen Nuorkauppakamarit ry:n vuosittainen kilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esiin taitavia nuoria johtajia ja kannustaa nuoria hakeutumaan johtotehtäviin sekä kehittymään johtajina.

ma%cc%88kitalo_miika_2Mäkitalo on luotsannut strategiavetoisella johtamisellaan M-Filesin voimakkaaseen kansainväliseen kasvuun. Mäkitalo nimettiin myös Teknologiateollisuuden Vuoden Nuori Johtaja -kilpailun voittajaksi.

– Miika on innostava nuori johtaja, joka osaa myös pukea näkemyksensä sanoiksi. Hän vie omalla vahvalla läsnäolollaan sekä strategiapohjaisella johtamisella yritystä eteenpäin. Täysillä tekeminen, oma ja muiden kehittäminen sekä henkilöstön huomioiminen ovat Miikan vahvuuksia, tuomariston puheenjohtaja Susa Närhi avaa valinnan taustaa.

Kunniamaininnan kilpailussa sai Luoman Puutuote Oy:n toimitusjohtaja Minja Kivinen.

kivinen_minja_uusi– Minja erottui ehdokkaiden joukossa käytännönläheisillä ja toiminnallisilla ajatuksillaan. Hän johtaa yritystä taidokkaasti operatiivisin keinoin. Minja tunnistaa omat kehittymiskohteensa ja hakee niihin aktiivisesti ratkaisuja, kuvailee puheenjohtaja kunniamaininnan perusteita.

Voittaja palkittiin Nuori Johtaja 2016 -tilaisuudessa Finlandia-talolla. Tilaisuuden järjestivät Suomen Nuorkauppakamarit ry ja Teknologiateollisuus ry. Tilaisuudessa mukana myös kilpailun suojelija Matti Alahuhta sekä viime vuoden voittajat Tiina Alahuhta-Kasko, Marimekko ja Juhani Lehti, Tampereen Konepajat Oy.

Vuoden Nuori Johtaja -kilpailun tuomaristossa toimivat Toni Hinkka (CxO Professional Oy), Anne Koivusaari (Experis), Mikko Routti (FIBS ry), Piia Simpanen (Teknologiateollisuus ry) ja Satu Taivainen (Suomen Ekonomit). Tuomariston puheenjohtajana toimi Susa Närhi (Suomen Nuorkauppakamarit ry) ja sihteerinä Auli Kangas (Vuoden Nuori Johtaja -kilpailun kansallinen päällikkö).

Mäkitalo vie M-Filesin maailmalle

Miika Mäkitalo on toiminut M-Files Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2011. Mäkitalon aloittaessa M-Filesilla vuonna 2010 yritys työllisti 40 henkilöä ja edellisen vuoden liikevaihto oli 2,8 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä M-Filesin palkkalistoilla on lähes 400 henkilöä ja liikevaihto hipoo 40 miljoonaa euroa. Kansainväliselle menestystarinalle luovat pohjaa konttorit USA:ssa ja UK:ssa sekä 500 jälleenmyyjää yli sadassa maassa, vastikään avattu Saksan konttori sekä pian avautuvat Ranskan ja Australian toimipisteet.

– On superhienoa, että maailman johtavat tutkimuslaitokset ovat nostaneet M-Filesin maailman kärkeen tiedonhallinnan toimijoista. Avasimme muutama viikko sitten Saksan konttorimme. Tämä on vasta alkusoittoa. Me emme jää fiilistelemään näille kasvuluvuille, vaan tavoitteemme on maailman valloitus, Mäkitalo intoilee.

Mäkitalo luotsaa M-Filesia kohti maailmanvalloitusta omalla läsnäolollaan ja strategiapohjaisella johtamistyylillään. Mielenkiintoiset työtehtävät, jotka linkittyvät yrityksen strategiaan ja visioon, innostavat ja haastavat työntekijöitä. Esimiehen rooli on tukea ja olla mukana kehittämässä työntekijöiden omia vahvuuksia.

– Organisaatio tarvitsee selkeän vision, joka sytyttää jokaisen työntekijän. Onnistumisia tapahtuu, kun jokaisella on tunne siitä, että tässä ollaan tekemässä jotain isoa ja merkittävää. Esimiestyö on ennen kaikkea palvelutehtävä. Vierastan ajatusta manageroinnista nurkkahuoneesta tai norsunluutornista. Kun visio on selvä ja jokaisella mielekkäät ja haastavat työtehtävät, on minun tehtäväni esimiehenä auttaa jokaista pääsemään tavoitteeseen – palvella, Mäkitalo kuvailee johtamistyyliään.

Johtaja on esimerkkinä työyhteisölle

Mäkitalon mukaan hyvä esimies ymmärtää, että johtaminen on päivittäistä ja tavoitteellista työtä. Taitava esimies kykenee itsereflektioon sekä vastaanottamaan ja käsittelemään palautetta myös muilta. Kehittyminen tapahtuu arjen kohtaamisissa, keskusteluissa ja kanssakäymisessä.

– Johtajuus on matka, jossa ei koskaan pääse maaliin. Olisin hyvin huolissani, jos joku sanoisi, että nyt minä olen täydellinen esimies. Johtaminen on vuorovaikutusta, päivittäin vaihtuvien tilanteiden hallintaa. Onnistuneessa vuorovaikutuksessa johtaja tarvitsee nöyryyttä ja reflektiokykyä. Hyvä esimies kysyy itseltään, tuenko työntekijää oikein, Mäkitalo pohtii.

Johtaja on esimerkki koko työyhteisölle. Hyvinvoivat työntekijät ovat innostuneita ja jaksavat töissä. Johtajan tehtävänä on huolehtia, että työntekijät jaksavat töissä ja heillä on riittävän haastavia tehtäviä, joissa he pääsevät toteuttamaan vahvuuksiaan.

– Töissä jaksamisessa keskeistä on vapaa-aika. Johtajan haasteena onkin tunnistaa, kun joku tekee liikaa. Kun ihminen pääsee palautumaan, on hänellä myös töissä enemmän annettavaa. Myös esimiehen tulee haastaa itsensä ottamaan vapaa-aikaa. Myönnän, että tässä asiassa en ole täydellinen itsekään. Minulla on ihana perhe, upea vaimo sekä 1- ja 4-vuotiaat lapset. Kotona on aina dinosaurussota tai muu leikki käynnissä. Kun menen kotiin, haluan olla läsnä ja aktiivinen lasteni kanssa. Harrastan myös juoksemista, joka on hyvinkin tehokas laji sekä ajankäytön että kestävyysharjoittelun kannalta, kertoo Mäkitalo.

Lisätiedot:

Auli Kangas