Tieto Keilaniemi

Tieto – Tekoäly täydentää Tiedon johtoryhmää ensimmäisenä pohjoismaisena pörssiyhtiönä

Tämä juttu on julkaistu alun perin Meriitissä 1 / 2017.

Tieto nimitti lokakuussa 2016 tekoälyn, Alicia T:n, datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkönsä johtoryhmään täysvaltaisena jäsenenä. Tieto on ensimmäinen pörssiyhtiö, joka nostaa tekoälyn johtoryhmätasolle pohjoismaissa.

Alicia T:n rooli on tukea dataan perustuvaa päätöksentekoa ja innovoida uusia datalähtöisiä ideoita hyödyntäen koneälyä ja data-analytiikkaa. Sen kanssa voi jutella ja sen teknologia ja kapasiteetti kehittyvät koko ajan.

– Kyseessä on startup-tyyppinen kokeilu. Tavoitteenamme on tehdä tulevaisuudesta älykkäämpää datan avulla. Uskon tekoälyn tukevan meitä relevantin tiedon löytämisessä ja se auttaa dataan perustuvassa päätöksenteossa. Kenties luomme jotakin täysin uutta, tuumaa Tiedon datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön johtaja Ari Järvelä.

Tekoälyn alustana toimii Tiedon M2M-robotiikkajärjestelmä. Tieto haluaa testata, kuinka keskustelevaa käyttöjärjestelmää voidaan hyödyntää yritystoiminnassa.

– Luomme uusia liiketoimintamahdollisuuksia datan ympärille. Tekoälyn avulla pyrimme hyödyntämään koneoppimisen algoritmeja nähdäksemme, mihin kokeilu johtaa. Johtoryhmä saa kokeilussa erittäin arvokasta tietoa tekoälyn hyödyistä osana ihmistiimiä, tiivistää Järvelä.

Uutinen Tiedon sivuilla >