Kestävä kasvu puhutti European Economic Experts’ Forumissa

[Tiedote] ePressi
Julkaistu: 25.04.2014 klo 16:01
Julkaisija: Suomen Nuorkauppakamarit ry

Euroopan ensimmäinen European Economic Experts’ Forum puhutti osallistujia Helsingissä 25. huhtikuuta. Suomen Nuorkauppakamarit ry:n järjestämä foorumi vastasi eurooppalaisen talouspolitiikan kysymyksiin. Mistä Eurooppa löytää yhteisiä keinoja kestävään talouskasvuun jatkossa? Onko kasvu realistista? Mitä konkreettisia tekoja on tehtävissä yritysten, valtioiden tai kolmannen sektorin yhteistyötä lisäämällä?

Tapahtuma keräsi satakunta talousvaikuttajaa kymmenestä eri maasta pohtimaan kestävää kasvua johtajuuden, yrittäjyyden ja kasvun moottoreiden näkökulmasta.

Joustavuus ja luovuus yritysten kasvun edellytyksiä

Pääpuhujat Paul Bessems Hollannin New Organisational Thinking –instituutista ja europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen korostivat uuden ajattelutavan tärkeyttä kestävän kasvun edistämiseksi.

Bessems painotti puheessaan, että nykyinen talouden kasvun rakentamisen tapa ei ole enää kestävä. Esimerkiksi perinteiset tavat kasvaa taloudellisen panostamisen tai kuluttamisen lisäämisen kautta eivät toimi toivotulla tavalla. Tehdään paljon, mutta onnellisuus ei lisäänny tekemisen myötä.

Bessems korosti, että on tärkeää pohtia, miksi työtä tehdään ja miten se organisoidaan. Määrällisen kasvun lisäksi on oleellista panostaa erityisesti laadun ja elämänlaadun kasvattamiseen. Uusilla yrityksillä ja pioneereilla on Bessemsin mukaan keskeinen rooli muutoksen luomisessa, sillä heillä on usein rohkeutta toimia uudella tavalla.

Pietikäinen puolestaan tähdensi erilaisuuden ymmärryksen ja koulutuksen merkitystä, jolloin totuttuja ajattelumalleja ja toimintatapoja voidaan muuttaa. Joustavuus, muuttumiskyky ja luovuuden käyttö ovat yritysten kestävän kasvun edellytyksiä.

Sisäinen yrittäjyys kestävän kasvun avaimena

Paneelikeskustelun tärkeimmäksi viestiksi nousi, että kestävää kasvua voidaan edistää useilla eri keinoilla. Merkittäväksi havaittuja tapoja ovat sisäinen yrittäjyys, hyvä johtaminen, osaamisen jakaminen ja nuorten yrittäjyyden tukeminen.

Paneelipöydässä puhujina olivat Paul Bessems, Viron Browserbiten toimitusjohtaja Kaspar Loog, Tarton yliopiston tutkija Liina Joller, CxO Mentorsin toimitusjohtaja Toni Hinkka, Jyväskylän yliopiston tohtori Mari Suoranta, Great Place to Work®in konsultti Minna Kantola ja Suomen Ekonomiliiton toiminnanjohtaja Aija Bärlund.

– Eurooppalainen talouspolitiikka elää turbulenttisia aikoja. Forumin tavoitteenamme oli yhdistää yrityselämän, valtion ja yhdistysten toimijat ja luoda keskustelun kautta aloitteita, joilla kestävä kasvu on mahdollista Euroopassa. Tässä onnistuimme mielestämme hyvin, kertoo Irene Lamberg, Suomen Nuorkauppakamarit ry:n puheenjohtaja 2014.

Lisätietoja:

Henna Väätäinen