Ensi vuonna suomalaiset vaikuttavat JC-organisaatioissa kansainvälisesti

Ensi vuonna kolme suomalaista nuorkauppakarilaista on vaikuttamassa avainviroissa Ruotsin ja Irlannin nuorkauppakamaritoiminnassa.

Nuorkauppakamari on maailmanlaajuinen organisaatio, jolla on toimintaa 150 maassa. Kansainvälisiä mahdollisuuksia on tarjolla JCI:n kansainvälisessä organisaatiossa mutta mikään ei estä osallistumasta myöskään toisen maan paikalliseen JC-toimintaan. Ensi vuonna sekä Ruotsin että Irlannin kansallinen puheenjohtaja on Suomesta. Jani Hirvonen johtaa JCI Irlantia ja Jenni Ahlstedt puolestaan luotsaa Ruotsin nuorkauppakamaria. Lisäksi Ruotsin kansallisessa organisaatiossa koulutustoimintaa johtaa Teppo Kauppinen.

Jani, Jenni ja Teppo kertoivat miten ovat ensi vuoden virkaan päätyneet ja minkälaisia odotuksia heillä on tulevalle vuodelle.

Jani Hirvonen, JCI Ireland, Kansallinen puheenjohtaja 2015 Jani kuva

”Tulin töihin Dubliniin Irlantiin Googlelle 2010 helmikuussa ja liityin saman tien Dublinin nuorkauppakamarin jäseneksi. Olen ollut vahvasti JCI-toiminnassa mukana alusta lähtien ja JCI on tarjonnut minulle tarjonnut mahtavia haasteita itsensä kehittämiseen ja vaikuttamiseen, hienon kansallisen ja kansainvälisen verkoston ja elinikäisiä ystäviä. Olen siis ollut nuorkauppakamarin jäsen maaliskuusta 2010 lähtien ja tärkeimmät luottamustehtäväni ovat olleet mm. JCI Dublin: Local President 2012 ja JCI Ireland: Director of Finance 2013.”

”Odotan innolla ensi vuotta ja olemme olleet vahvassa kasvussa viimeisenä kahtena vuotena, jonka jatkaminen on yksi keskeisistä fokusalueistani ensi vuonna. On myös iso kunnia olla JCI Irelandin kansallinen puheenjohtaja JCI-liikkeen 100-vuotis juhlavuotena ensimmäisenä ei-irlantilaisena puheenjohtajana järjestön historiassa (olen 58. kansallinen puheenjohtaja). Ensi vuoden keskittymisalueeni ovat: Jäsenmäärän kasvattaminen, Koulutus ja johtajuuden kehittäminen sekä Kumppanuudet ja JCI brändin tunnettuvuuden lisääminen Irlannissa. Ensi vuoteen suuntaan teemalla ’Lead by Example’.”

Jenni NP 2015Jenni Ahlstedt, JCI Sweden, kansallinen puheenjohtaja 2015

”Kansainvälisyys on aina ollut minulle tärkeätä nuorkauppakamaritoiminnassa. Puheenjohtajavuotenani 2011 matkustin paljon JCI-tapahtumissa ulkomailla markkinoimassa uutta Pirkanmaan Nuorkauppakamaria ja päätin silloin henkilökohtaisena tavoitteenani palauttaa mieleen myös ruotsin kielen. Kolmen kv-reissun jälkeen olin löytänyt jo henkilökohtaisen ruotsin kielen opettajan, josta myöhemmin alettiin käyttää termiä pojkvän. Per Rylander toimi 2012 Ruotsin kansallisena puheenjohtajana ja pääsin First Ladyna näkemään paljon uutta ja kiinnostuin entistä enemmän etenevästä nuorkauppakamariurasta.”

“Toimittuani Suomen Nuorkauppakamareiden kansainvälisyyspäällikkönä ja kansallisena tiedottajana minulle tarjoutui tilaisuus lähteä palvelemaan naapurimaan organisaatiota. Kampanjoin ja tulin valituksi kansalliseksi varapuheenjohtajaksi syksyllä 2013 ja nyt on vielä 2,5 kk jäljellä tätä harjoittelujaksoa. Parin päivän takainen vaalikokousviikonloppumme Uppsalassa oli täynnä yllättäviä käänteitä, kovaa työtä ja lopulta vaalituloksen ratkettua pelkkää iloa ja juhlaa! Voitin vastaehdokkaan avoimilla korteilla ja kunnon valmistautumisella.”

”Odotan ensi vuodelta paljon työtä, onnistumisen hetkiä, kehittymistä johtajana, nuorkauppakamarien järjestämiä projekteja, jotka huomataan, läsnäoloa, iloa ja naurua, 100-vuotisjuhlia, vaikuttavia kohtaamisia ja huippuhetkiä elämään.”

Teppo Kauppinen, JCI Sweden, Executive Vice President Training 2015

“Vain viikkoa ennen valintaa olin kisaamassa viestintäjohtajan pestistä Suomen Nuorkauppakamarit ry:n hallitukseen ja vaalitappion jälkeen minulta kyseltiin kiinnostusta siirtyä Ruotsin puolelle, jonne päätin muutaman päivän harkinnan jälkeen lähteä kokeilemaan JC-siipiä. Päädyin virkaan siis vähän mutkan kautta ja puskista yllättäen.”

”Tuleva vuosi tulee sisältämään paljon uutta opittavaa ja runsaasti reissukilometrejä. Odotan vuodelta tehokasta toimintaa sekä uusien verkostojen syntymistä, ehkäpä siinä sivussa myös oman kouluttajakokemuksen karttumista myös.”

Menestystä kaikille ensi vuoden tehtäviin!

Nuorkauppakamari tarjoaa lukuisia kansainvälisiä mahdollisuuksia. Niitä varten voi matkustaa kauas tai ei ollenkaan. Kansainvälisyys on läsnä monissa paikallisten kamarien tapahtumisessa ja lisää kansainvälisyyttä voi hakea esimerkiksi liittymällä JCI Team Finlandia -tiimin tai lähtemällä mukaan Eurooppa- ja maailmankokouksiin.