Tuhat nuorta johtajaa tuo yhteen nuoret ja johtajat

Suomen Nuorkauppakamareiden kansallinen puheenjohtaja Mervi Vuorinen ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä keskustelivat Suomen Nuorkauppakamareiden ja Kauppakamareiden yhteisestä Tuhat Nuorta Johtajaa -projektista.

Mistä ajatus tähän yhteiseen ohjelmaan lähti?

Mervi: Kauppakamarit ja Nuorkauppakamarit ovat tehneet erilaista yhteistyötä aikaisemminkin, mutta nyt haluttiin tehdä jotakin konkreettista. Tämä ohjelma on hyvä tapa nostaa johtajuutta esiin nuorison keskuudessa, ja meille upea yhteistyömahdollisuus sekä valtakunnallisesti että paikallisesti.

Risto: Tällainen merkittävä kansallinen yhteishanke sopii hyvin juuri ensi vuoteen, sillä meillä kummallakin on juhlavuosi, kauppakamari täyttää sata vuotta ja Suomen Nuorkauppakamari 60 vuotta.

Mitä ohjelmalla tavoitellaan?

Mervi: Päivän tarkoitus on lisätä nuorten, tulevaisuuden johtajien, ymmärrystä johtajuudesta, hyvän johtamisen taidoista ja lisätä heidän työelämätaitoja.

Risto: Innostetaan nuoria ajattelemaan yritysmaailmaa, yksityistä sektoria ja johtajuutta mielenkiintoisina tulevaisuuden vaihtoehtoina.

Mitä hyötyä tästä on omalle organisaatiolle/ yksittäisille kamareille?

Mervi: Yritykset jotka lähtevät mukaan ja ottavat nuoren arkeensa saavat uusia ajatuksia, näkökulmia johtamiseen ja freesiä näkemystä.

Risto: Sukupolvien sillan rakentaminen on tärkein asia. Yrityksissä on usein vain suhteellisen samanikäisiä ihmisiä,  tämän ikäjakauman rikkominen on virkistävä juttu. Ohjelmaan liittyy myös merkittävässä määrin somekampanja,  joten osallistuvilla yrityksillä on myös tilaisuus rakentaa positiivista työnantajamielikuvaa.

Miten itse aiot osallistua?

Mervi: Minä aion kannustaa nuoria aktiivisesti osallistumaan tähän päivään, sekä etsiä työnantajatahoja, jotka voisivat tarjota nuorelle mahdollisuuden kokea päivän johtajana.

Risto: Otan nuoren mukaan päiväksi seuraamaan minun päivääni johtajana.

Tuhat Nuorta Johtajaa

• Kauppakamarit ja Nuorkauppakamarit toteuttavat yhteistyössä Päivä Johtajana -projektin vuonna 2017 teemalla Tuhat Nuorta Johtajaa
  • Valtakunnallisen projektin tavoitteena on saattaa yhteen vähintään tuhat nuorta ja johtajaa
  • Päivän aikana nuori pääsee näkemään johtajuuden moninaisuutta ja pohtimaan mitä asioita kannattaa huomioida omassa koulutuksessa ja taidoissa. Johtaja pääsee peilaamaan omaa johtajuuttaan esim. miten omat arvot näkyvät johtamisessa
  • Nuoret ovat 17-25 vuotiaita toisen ja kolmannen asteen opiskelijoita
  • Johtaja voi olla niin yksityisen, julkisen kuin kolmannen sektorin johto- ja esimiestehtävissä oleva henkilö tai esimerkiksi verkostojen ja projektien vetovastuussa toimiva henkilö
  • Toteutusajankohta on vapaa, mutta valtakunnallinen viestintä tukee viikkoja 19 ja 46
  • Paikallisesta toteutuksesta vastaa alueen kauppakamari ja Nuorkauppakamari yhdessä YES-verkoston kanssa.

Tuhat Nuorta Johtajaa on yrityksille helppo tapa osallistua paikallisen elinkeinoelämän kehittämiseen nuoria osallistamalla, panostaa yhteiskuntavastuuseen ja luoda positiivista työnantajamielikuvaa