Vuoden Poliisi 2015 on ylikonstaapeli Toni Reinikainen

Helsingin Nuorkauppakamari valitsi Vuoden Poliisin 40. kerran yhteistyössä Suomen Poliisijärjestöjen Liiton kanssa. Tänä vuonna valinnassa painotettiin  erityisesti ennalta estävän toiminnan laaja-alaista osaamista sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi. Palkinnon saanut ylikonstaapeli Toni Reinikainen sai tunnustuksen etenkin työstään nuorten parissa. Reinikaisen työssä keskeisintä on väkivallan vähentäminen ja verkostoyhteistyön tehostaminen sekä tietojohtoisuuden vahvistaminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Toni Reinikainen on tehnyt monipuolista ja merkittävää ennalta estävää työtä nuorten parissa hyödyntäen eri viestintäkanavia monipuolisesti ja persoonallisesti.

Vuoden Poliisiksi valittu Toni Reinikainen tunnetaan Etelä-Savossa ytimekkäästi konstaapeli Reinikaisena. Näin on etenkin nuorten keskuudessa. Reinikainen itse pitää tärkeänä, että poliisi on läsnä tavallisten ihmisten arjessa – ei vain silloin kun jotain ikävää tapahtuu. Tästä näkökulmasta käsin hän tapaa alueen nuoria säännöllisesti ja on läsnä sosiaalisen median kanavissa. Helposti lähestyttävänä, turvallisena hahmona.

Vuoden Poliisi -projekti on Helsingin Nuorkauppakamarin vuosittain toteuttama kärkiprojekti, jonka kumppaneina vuonna 2015 toimivat Alko, IF, Sonera, G4S, SATSElixia sekä Messutuloste Rolleri.

Palkinnon luovutti sisäministeri Petteri Orpo 15.10.2015 valtioneuvoston juhlasali Smolnassa pidetyssä tilaisuudessa. Ministeri Orpon lisäksi tilaisuudessa puhui poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen sekä Helsingin Nuorkauppakamarin varapuheenjohtaja Lauri Tolvas.

Julkistustilaisuudessa puhunut ministeri Petteri Orpo puhui ennalta estävän toiminnan tärkeydestä etenkin nykyisessä taloudellisesti haastavassa tilanteessa – myös poliisin on saatava aikaan enemmän pienemmillä resursseilla. Tästä näkökulmasta ennakoiva toiminta on nostettava keskiöön poliisitoimessa, sillä ennakkoon estävä toiminta on kustannustehokkaampaa kuin tapahtumiin reagointi. Orpo toi esille Vuoden Poliisi –palkinnon olevan arvostettu niin poliisivoimien parissa kuin yhteiskunnallisestikin ja kiitti Helsingin Nuorkauppakamari sekä Suomen Poliisijärjestöjen liittoa perinteen voimissa pitämisestä.

Taija Sadornil
Projektipäällikkö