Viestinnällinen intranet

Syksyllä meillä aukeaa viestinällinen intranet, joka otetaan käyttöön ensi vuonna. Viestinnällisen intranetin tarkoitus on jakaa uutisia sisäisiin (intra) ja ulkoisiin (nettisivut). Viestinnällinen intra niputtaa jäsenille kohdennetusti kamarin ja alueen sekä kansalliset uutiset ja tapahtumat. Jäsenet voivat halutessaan valita virtaansa tapahtumia muilta alueilta tai katsoa vain oman kamarinsa asioita. Ratkaisu rakennetaan uuden SharePointin päälle. Tarkempi esittely videon alla.

Intranet rakennetaan kesän aikana, syksyllä on vuorossa sisällöntuotanto ja testaus. Tämän jälkeen luodaan ohjeet ja johtajuus- sekä hallitusakatemioissa koulutetaan ensi vuoden tekijät käyttämään intranetiä. Ensi vuoden sisäiset uutiset ja tapahtumat on tarkoitus laittaa sinne internetsivujen sijaan.

Viestinnän näkökulmasta uutisten julkaisu muuttuu olennaisesti. Sisäiseen intraan voi julkaista puhtaasti JC-uutisia, kohderyhmänä oma kamari ja/tai SNKK:n kamarit (valinta uutista julkaistaessa). Nettisivuille menee vain ulkoiset uutiset. Tällä hetkellä kaikki uutiset ovat nettisivuilla ja sitten kamarien FB-ryhmissä tai somessa jaetaan sisäisiä uutisia. Tilanne muuttuu, kun tulee kolmas taso viestintään, ns. keskitaso eli sisäinen media.

Taso 1: Ulkoiset uutiset nettisivuilla
Taso 2: JC-uutiset viestinnällisessä intranetissä
Taso 3: Kamarin / alueen / SNKK:n omat keskustelut Teams-kanavalla

Nykyään kamari / alue / SNKK julkaisee jotain nettisivuille – julkaisun pitää olla sen verran geneerinen, että sen voi julkaista. Linkkiä jaetaan erilaisiin uutiskirjeisiin ja someen. Tulevaisuudessa nettisivuille julkaistaan enemmän uutisia, jotka ovat kohdennettu kumppaneille, mahdollisille jäsenille ja muulle yleisölle.

Haltiakieliset HCJC-uutiset julkaistaan meidän omaan viestinnälliseen intranetiimme, jossa uutinen halutessa nousee myös ko. alueen uutiset tilanneen jäsenen uutisvirtaan. Tänne intraan laitetaan gaalakuvat ja SNKK:n (kamarien, alueiden sekä kansallista) viestintää. Kamaritason uutisten julkaisu sallitaan kaikille. Kynnys julkaista uutinen on matalampi, koska ulkopuoliset eivät pääse näkemään näitä (vrt. julkaisu Facebook-ryhmässä), halutaan sallia kaikille mahdollisuus tuottaa sisältöä intraan. Kansalliset ja alueiden uutiset julkaisevat virassa olevat viestintäpäälliköt.

Kamarien tai alueiden sisäiset Facebook-ryhmät korvataan Teams-sovelluksella, joka on jo otettu käyttöön. Keskustelu ja mikrobloggaus säilyy yhtä edelleen Teamsissa kuten nytkin on Facebookissa ollut. Teams tarjoaa samat mahdollisuudet kuin Facebook.

Viestintä on myös pyrkinyt keräämään palautetta ja haasteita, joita Office 365 sekä viestinnällinen intranetin käyttönotto kohtaa.

• ikijäsenet eivät pääse Office 365 maailmaan -> jaetaan oikeudet aktiivisille ikijäsenille, jotka haluavat pääsyn
  • tapahtumia ei voi jakaa Office 365:stä ulos -> intranetiin toteutetaan komponentti, jolla voidaan jakaa tapahtumat myös nettisivuille
  • Teams-sovellukseen mobiililaitteessa ei voi kirjautua kuin yhdellä tunnuksella -> Micorosft ilmoittanut, että tähän tulee kehitystä. Selvitys Micorosftin kumppaniryhmässä käynnissä millä aikavälillä

Viestinnällisen räätälöidyt komponentit toimittaa Gambit Oy ja projektipäällikkönä toimii Mari Huuhka Vaasan Nkk.

Lisätietoja antaa kansallinen viestintäpäällikkö Karl-Johan Spiik

karl-johan.spiik@jci.fi / 0440 677 776