Vastuullisia euroja veden lailla

LAKI JA VESI OY ON YKSI YRITYKSISTÄ, JOTKA TEKIVÄT KESTÄVÄN KEHITYKSEN SITOUMUKSEN AURAJOEN NUORKAUPPAKAMARIN SYYSKUUSSA JÄRJESTÄMÄLLÄ DUCKING CRUISE -VERKOSTOITUMISRISTEILYLLÄ. RISTEILYN TAVOITTEENA OLI HAASTAA YRITYKSIÄ MIETTIMÄÄN, MITEN VASTUULLISUUDESTA SAADAAN KILPAILUETUJA.

Sitoumuksessaan Laki ja Vesi korostaa omaa rooliaan vaikuttajana. Vastuullisuus on ollut aina toiminnan kulmakivi, mutta sitoumus tuo lisäpotkua asiasta viestimiseen.
 – Laajempi merkitys omalle työlle tuo tyydytystä – mutta on meille myös kilpailuvaltti, sanoo Niina Vieno, toinen yrityksen perustajista.
 Yrityksen tinkimätön asenne vastuullisuuteen ja erityisosaaminen alalla on tuonut toimeksiantoja ja hyvää mainetta ministeriöissä asti. Laki ja Vesi on sitoutunut tarjoamaan ratkaisuja lainsäädännön vaatimusten yläpuolelta. Ratkaisuja, jotka ovat parempia ympäristölle ja yrityksille nyt ja tulevaisuudessa.
 – Ympäristölainsäädäntö kiristyy koko ajan. Investointien vaikutusaikana ehtii tapahtua paljon. Elinkaariajattelua ja tulevaisuuden normeja ei osata ajatella tarpeeksi, vaan ajatellaan liikaa hankintahintaa, sanoo Vieno.
 Sitoumuksessaan Laki ja Vesi korostaa erityisesti tehokkaampien ratkaisujen tarjoamista. Yhtiökumppaninsa Maria Arjosen kanssa Vieno näkee tärkeäksi ehdottaa rohkeasti uusia keinoja.
 – Mitä avoimemmin kerromme asioista, sitä paremmin asiakkaalla on mahdollisuus tehdä oikea päätös, sanoo Arjonen.

Vaikuttamisen lisäksi Vieno ja Arjonen ovat sitoutuneet tekemään pro bono -työtä esimerkiksi erilaisissa tutkimushankkeissa ja vaikuttavat asioihin harrastusten, kuten nuorkauppakamarin kautta. Kamari on tarjonnut kaksikolle työkaluja myös töihin.
– Vuonna 2017 järjestimme debatin parhaan ja kestävimmän jätevedenpuhdistustekniikan valinnasta Nokian veden toimeksiannosta. Vaati rohkeutta pyytää ympäri maailmaa yrityksiä debatoimaan oman ratkaisunsa paremmuudesta. Kaikki olivat tosi tyytyväisiä debatin antiin ja asiakas sai aitoa lisäarvoa, Arjonen sanoo.
Kestävän kehityksen sitoumuksen mittareita Vieno ja Arjonen eivät ole vielä ehtineet lyödä tarkasti lukkoon. Vieno haluaisi etäpalavereiden kautta vähentää työajoa ja kompensoida toteutuneet kilometrit.
– Työajon määrää voisi tarkastella esimerkiksi puolen vuoden välein. 10 prorsentin vähennys olisi hyvä, Vieno miettii.

Yrittäjän taloudellista ja sosiaaliturvaa ajatellen Arjonen kertoo kaksikon sijoittavan varallisuuttaan vastuullisuus edellä.
– ESG-kriteerien sisällyttäminen salkkuun ja niiden vaikutus tuottoon edellyttää arvoihin sitoutumista ja riskin sietämistä. Toisaalta tuottopotentiaali on huikea pitkällä aikavälillä, sanoo Arjonen.

TEKSTI EVELIINA SILLANPÄÄ

Vinkit

• Work pro bono – Mene mukaan johonkin vastuullisuushankkeeseen tai kannattamaasi yhdistykseen ja tarjoa osaamistasi toiminnan hyväksi.
  • Kompensoi päästöt – Hiilidioksidipäästöt voi kompensoida erilaisten palvelujen kautta. Esimerkiksi The Gold Standardissa hiilidioksitonnin hinta vaihtelee 10-20 € / tonni.
  • Sijoita vastuullisesti – esimerkiksi ESG (Environmental, Social and Governance) -mittarit liiketoiminnassaan huomioivat yritykset ovat hyviä kohteita.
  • Haasta – Laki ja Vesi Oy haluaa haastaa Suomen Nuorkauppakamarit kompensoimaan kokousmatkoista syntyvät hiilidioksipäästöt vuonna 2020.