Suomen Nuorkauppakamarit ry peruuttaa kansallisen vuosikokouksen sekä aluevuosikokoukset

Suomen hallitus päätti linjauksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi torstaina 12. maaliskuuta. Hallitus linjasi, että kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan toukokuun loppuun saakka. Lisäksi suositellaan, että myös muiden kokoontumisten järjestäjät harkitsevat riskiarvioiden pohjalta muiden tilaisuuksien järjestämistä. Tartuntojen vähentämiseksi tulee myös rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla. Lisäksi muista kuin välttämättömistä työmatkoista on syytä luopua ja lomamatkoja siirtää.

Näiden linjausten valossa Suomen Nuorkauppakamarit ry on päättänyt peruuttaa kansallisen vuosikokouksen Tampereella huhtikuussa. Vastuullisen johtamisen ja YK:n kestävän kehityksen 3. tavoitteen (Terveyttä ja hyvinvointia) nimissä myös aluekokousten osalta noudatetaan Suomen hallituksen linjauksia, vaikka 500 henkilön raja ei täyttyisikään. Selvitämme palkintojen jakamisen ja puhekilpailujen järjestämisen toteutusta muilla tavoin. Palkintohakemusten jättämisen aikataulut pysyvät samoina. Selvityksen alla on myös kuinka kansallinen edustajakokous tullaan järjestämään.

Rekisteröintimaksujen mahdollisten palautusten tilanteesta ja muista sijaisjärjestelyistä informoidaan jäsenistöä pikaisesti, kun käytännön järjestelyt on selvitetty. Näin varmistamme sen, että pystymme huomioimaan kaikki peruuntumisista aiheutuneet asiat. Muiden tulevien kansallisten tapahtumien kuten PRES-akatemian ja Strategia! -koulutuksen osalta tiedotamme lähiaikoina.

Pyydämme kamareita noudattamaan viranomaisten antamia suosituksia ja määräyksiä omassa toiminnassaan. Kamareiden tulee harkita erilaisten etäratkaisujen käyttöä toiminnassaan mahdollisimman monipuolisesti sekä noudattaa varovaisuusperiaatetta. Office 365 -ympäristön tarjoamat etäratkaisut tarjoavat monta mahdollisuutta luovaan toimintaan tässä poikkeustilanteessa.

Kansainvälisten tapahtumien osalta, kuten Eurooppakokous (EC), kehotamme noudattamaan Suomen valtion matkustussuosituksia. Tällä hetkellä Suomen valtion suositus on välttää muita kuin välttämättömiä työmatkoja ja siirtää lomamatkoja. JCI:n ohjeistus on noudattaa oman valtion ohjeistuksia. Toistaiseksi maanosakokoukset on määrä järjestää suunnitellun mukaisesti. EC:n peruutusehdoissa mainitaan, että ennen 14.3.2020 tehdyistä peruutuksista saa 50 % palautuksen. Suosittelemme selvittämään oman matkavakuutuksen ehdot sekä lentojen peruutusehdot ennen mahdollista rekisteröinnin perumista.

Tarkkailemme tilannetta päivittäin ja kokoonnumme seuraavan kerran maanantai-iltana, minkä jälkeen tiedotamme jäsenistöä kokouksen päätöksistä. Pyydämme huomioimaan, että myös Keskusliitto, aluejohtoryhmä sekä kokousjärjestäjät hoitavat tehtäviään vapaa-ajalla ja toivomme ymmärrystä pidennettyihin vasteaikoihin. Mahdollisissa kysymyksissä pyydämme kääntymään Keskusliiton hallituksen puoleen. Mikäli kamareilla on tarvetta lainopilliseen neuvontaan esim. omien vuosikokousten suhteen, yhteydessä voi olla GLC Janita Korvaan.

Tilanne on erittäin valitettava ja elämme historiallisessa poikkeustilanteessa. Presidentti Niinistö sanoin: Olemme tässä joukolla, toinen toisiamme tukemassa.

Suomen Nuorkauppakamarit ry:n hallituksen puolesta,

Michaela Palmberg