Suomen Nuorkauppakamareiden johto vuodelle 2021 on valittu

Vuoden 2021 Suomen Nuorkauppakamarit ry:n hallitus sekä muu Keskusliitto valittiin lokakuun alkupuolella Helsingissä. Nuorkauppakamari noudattaa periaatteenaan vuosi per virka -toimintamallia, jolloin johtoon valitaan uudet henkilöt vuosittain. Vuoden 2021 kansalliseksi puheenjohtajaksi valittu Ari Saavalainen iloitsee ennätyksellisestä kiinnostuksesta järjestön johtajapositioihin haastavasta yhteiskunnallisesta tilanteesta huolimatta – tai ehkä siitä johtuen?

– Nuorkauppakamarin tarkoitus on tarjota jäsenillemme kehittymisen paikkoja mm. toteuttamalla projekteja, jotka vaikuttavat positiivisesti yhteiskuntaan. On upeaa huomata, että jäsenemme ovat valmiita ottamaan vastuuta, jotta voimme nuorkauppakamareina olla mukana rakentamassa uutta normaalia ja turvaamassa hyvinvointiyhteiskunnan selviämistä koronakriisistä, Saavalainen muotoilee. Saavalaisen puheenjohtajavuoden teemana on merkityksellisyys, jonka kautta pyritään jäsenten kehittymiseen uuden vuosikymmenen työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin.

Useasta johtajapositiosta oli vaaleissa kilpailua, joista ehkä jännittävimpänä seurattiin kisaa varapuheenjohtajan paikalle. Nuorkauppakamarissa kansallisia varapuheenjohtajia on vain yksi, ja vaalin voittaminen käytännössä tarkoittaa henkilön valintaa puheenjohtajan tehtävään varapuheenjohtajakauden jälkeen. Varapuheenjohtajaksi vuodelle 2021 valittiin Mari Männistö, jonka tärkein tehtävä ensi vuonna on panostaa järjestön kehitykseen ja strategian mukaisen toiminnan suunnitteluun pitkällä aikavälillä.

– Astun varapuheenjohtajan saappaisiin mielenkiintoisella hetkellä uuden strategiakauden juuri alkaessa. On hienoa päästä toteuttamaan toiminnan hallittua muutosta kohti entistä strategisempaa kirkasta kärkeä ja vahvistamaan jalansijaamme yhteiskunnassa merkityksellisenä toimijana, yhdessä melkein 70 paikalliskamarin varapuheenjohtajan kanssa, Männistö avaa tulevaisuudensuunnitelmiaan.

Tästä Nuorkauppakamarissa on kyse

• Nuorkauppakamari on kansainvälinen aktiivisten nuorten aikuisten kehittymis- ja johtamiskouluttautumisjärjestö, joka vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan. Suomen Nuorkauppakamarit ry on perustettu vuonna 1957. Varsinaisia jäseniä n. 2500 ja yhdessä alumnien kanssa n. 5000. Globaalisti Nuorkauppakamari (Junior Chamber International) toimii 115 maassa, noin 200000 jäsenen voimin.
  • Suomen Nuorkauppakamareiden keskusliiton hallitus valitaan aina vuodeksi kerrallaan. Valinnat tekee paikallisten nuorkauppakamareiden puheenjohtajista muodostuva edustajiston kokous, joka järjestettiin 9.-11.10. Helsingissä.
  • Keskusliiton hallitus koostuu puheenjohtajiston lisäksi kolmesta kehitysjohtajasta (kansainvälisyys, koulutus, yhteiskuntavaikuttaminen), neljästä aluejohtajasta sekä talous- ja viestintäjohtajista. Lisäksi hallituksella on virkailijoina edellisen vuoden puheenjohtaja sekä lainopillinen neuvonantaja.

Suomen Nuorkauppakamareiden Keskusliiton hallitus 2021

Kansallinen puheenjohtaja: Ari Saavalainen, Warkauden Nuorkauppakamari

Kansallinen varapuheenjohtaja: Mari Männistö, Aurajoen Nuorkauppakamari

Kehitysjohtaja, koulutus: Saila Järvinen-Junttila, Porin Nuorkauppakamari