Muutosvalmius vauhdittaa menestystä työelämässä

Muutosmyötärinta on termi, jonka nuorkauppakamari on lanseerannut ja jota olemme kuulleet myös tasavallan presidentti Sauli Niinistön käyttäneen. ”Nuorkauppakamari on antanut minulle loistavat lähtökohdat sopeutua työelämän muutoksiin” kertoo Rovaniemen Nuorkauppakamarin jäsen Päivi Karkkola ja jatkaa: ”olen kohdannut työelämässä lukuisia muutoksia, ja muutoksiin sopeutuminen onkin minusta yksi keskeisistä työelämätaidoista nykypäivänä.”

Päivi kertoo, että nuorkauppakamaritoiminnan ydin, vuosi per virka, kouluttaa erinomaisesti nuorkauppakamarilaisia sopeuttamaan toimintaansa jatkuvasti. ”Jos peilaan omaa kamariuraani, niin virat, joissa olen ollut, ovat olleet hyvin erilaisia. Olen ollut ensin aluesihteerinä, sitten kamarin puheenjohtajana ja seuraavaksi aluejohtajana. Sen jälkeen olin uuden kamarin hallitusvirassa ja vaalitoimikunnassa, sitten lainopillisena neuvonantajana ja nyt vaalilautakunnassa. Nämä virat ovat vaatineet myös erilaista osaamista. Olen päässyt puolivahingossa ja huomaamattani haastamaan omaa muutosvalmiutta kaikkien näiden tehtävien kautta” Päivi sanoo.

Entä mitkä ovat ne asiat, jotka auttavat Päiviä itseään työelämän muutoksissa eniten? ”Joustavuus, avoin mieli ja resilienssi. Olen huomannut, että omalla suhtautumisella pystyy vaikuttamaan työelämässäkin hyvin paljon siihen, miten nopeasti muutoksista pääsee yli” Päivi summaa.

TEKSTI: MARI VIIRELÄ