Johtajana kasvanut: Hannu Nikupeteri

KAMARITOIMINNASSA KASVAA SEKÄ JOHTAJA ETTÄ YRITYS

OMASSA UNELMATYÖSSÄÄN IT-STARTUPIN TEKNOLOGIAJOHTAJANA TOIMIVA HANNU NIKUPETERI SYTTYI HITAASTI KAMARITOIMINTAAN, MUTTA INNOSTUTTUAAN HÄNEN NÄLKÄ KASVOI.

”OLEN ehtinyt toimia aluejohtajana ja viestintäjohtajana, sekä vaalilautakunnan mentorina, kansallisen kokouksen järjes­täjänä, isojen projektien vetäjänä… Vaa­litappioista johtuneet välivuodetkin olen käyttänyt tehokkaasti hyväksi” Hannu listaa.

Hannulle on ollut valtavasti hyötyä siitä, että hän on ollut monessa mukana. ”Olen oppinut valtavasti asioita, alkaen ihan hallitustyöskentelystä ja esiintymis­taidosta – missä muuallakaan olisin saanut vastaavaa kokemusta, näihin kun harvoin työpaikoilla on aikaa ja mahdollisuuksia. Olen myös saanut kokea niin onnistumi­sen kuin epäonnistumisenkin kokemuk­sia, jotka ovat lisänneet itseluottamustani. Varsinkin uutta yritystä kehittäessä yrittä­jän itseluottamus on usein se ainoa mikä yrityksellä on ihan aluksi.”

Kamaritoiminta on vaikuttanut mer­kittävästi Hannun urakehitykseen: ”Olen saanut oppia valtavasti asioita, jotka useimmille tulevat vastaan vasta työ­uran myöhemmillä vuosilla. Sieltä olen ammentanut olennaisimmat johtajuus­oppini: oman yrityksen tuotekehityksen johtaminen olisi ollut huomattavasti han­kalampaa ilman kamarikokemusta. Siitä on ollut hyötyä myös etäjohtamisessa, kun kuitenkin toimitaan usein hajautu­neena virtuaaliorganisaationa” Hannu kertaa kiitollisena. ”Myös yritykseni hyö­tyy kamariverkostosta, josta löytyy asian­tuntijoita melkeinpä joka alalle. Ostamme paljon palveluita kamarituttaviltani.”

”Kamaritoiminnassa puhutaan paljon määrätietoisesta urakehityksestä ja ole­tetaan ihmisillä olevan pitkiä urasuunni­telmia. Minulla ei koskaan ole ollut kovin tarkkaa käsitystä mihin pyrin pitkällä aika­välillä. Olen aina kuitenkin kunnianhimoi­sesti hakeutunut aktiivisesti paikkoihin, joissa pääsen tekemään täysillä ja toimi­maan sopivasti kykyjen äärirajoilla vaikka se ei aina olisikaan ollut se mihin alun pe­rin pyrin.” Ihailtavasta aktiivisuudestaan juuri palkittu senaattori #76498 kannus­taakin jiiceitä kokeilemaan vähän kaikkea ja liikkumaan vaikka sivuttainkin, mutta ei jäämään paikalleen.

TEKSTI: TANJA UUSITALO