JCI European know-how transfer – BISNESTÄ JA POLITIIKKAA

JCI European Know-How Transfer on upea mahdollisuus nuorille johtajille tu­tustua poliittiseen vaikuttamisen mahdol­lisuuksiin Euroopan Unionissa. Ohjelman tarkoitus on tarjota mahdollisuus tutustua tarkemmin Euroopan parlamentin ja – komission päätöksentekoprosesseihin eurokansanedustajien eli meppien mu­kana. Vuonna 2018 ohjelma järjestettiin jo 14. kertaa ja tänä vuonna sen teemana oli ”Young Leaders Shape The Future of Europe”. Meitä suomalaisia ohjelmaan osallistui ennätykselliset 6 henkeä, joka oli kolmanneksi eniten kaikista osallistuneista maista.

Ohjelma tarjosi mahdollisuuden eu­rooppalaiseen päätöksentekoprosesseihin tutustumisen ohella selvittää mahdolli­suuksia myös liiketoiminnan näkökulmista käsin.

Itse valitsin mepikseni Miapetra Kumpula-Natrin, jonka tavoitteena EU:ssa on edistää mm. kohtuuhintaista energiaa ja hän istui siinä valiokunnassa (ITRE: Teollisuus, työllisyys ja Energia), jonka toimintaan halusin tutustua paremmin. Lisäksi hän on myös mm European Energy Forumin hallituksen jäsen ja Suomalaisen energiaverkoston vetäjä.

Sain viikon aikana arvokkaita oppeja siitä, miten voisin itse vaikuttaa paremmin eurooppalaisessa päätöksenteossa omien tavoitteideni eteenpäin viemiseksi. Toimin Vercon Oy:n toimitusjohtajana, joka on Suomen johtava vedenkulutustiedon asiantuntija ja aikeemme on suunnata tulevaisuudessa myös laajemmin Euroop­paan. Meidänkin toimintaamme säätelee useat eri eurooppalaiset säädökset, joiden valmisteluun halusin saada paremman tuntuman – Tämä tavoitteeni toteutuikin erinomaisesti, sillä sain esitellä johtamani yrityksen toimintaa ja sitä kautta avata niitä haasteita, joihin liiketoiminnassamme törmäämme eurooppalaisen päätöksente­on kannalta. Miapetra istuu valiokunnassa ja vaikuttaa organisaatioissa / järjestöissä, jotka käsittelevät energiatehokkuutta, jonka alle myös vedenkulutuksen vähentä­minen kuuluu – Vedestä säästäminenhän on yksi tehokkaimmista energian säästötoi­menpiteistä mitä esim. taloyhtiö voi tehdä ja juuri tämä viestini sai Miapetran kiinnos­tumaan siitä, miten tätä viestiä saataisiin ajettua paremmin esiin myös Euroopan Unionissa – Onhan vesi maailman arvok­kain luonnonvaramme.

TEKSTI: MARKO PAASU