IBM:n Watson-teknologia mullistaa suomalaisen digiterveyden

Tämä juttu on julkaistu alun perin Meriitissä 1 / 2017.

IBM perustaa Suomeen Tekesin tuella digitaalisen terveydenhoidon osaamiskeskuksen Watson Health Centerin. Keskiössä on ajatus suomalaisesta digiterveyden ekosysteemistä, jossa kaikki terveystieto olisi saatavissa ja analysoitavissa tekoälyn ja Internet of things (IoT) -tekniikan avulla.

– IBM:n ja  Tekesin kumppanuus sekä ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden yhteistyö nostaa Suomen maailmanlaajuisesti digitaalisen ja kognitiivisen terveydenhuollon kehityksen kärkeen. Lisäksi se luo työpaikkoja ja lisää Suomeen kohdistuvia investointeja, kertoo Suomen IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila.

Antila jatkaa:

– Tietotekniikka ei korvaa lääkäriä, vaan se on lääkärin apuri ja oikea käsi. Diagnoosin ja hoidon päättää jatkossakin lääkäri. Käytännössä isoja tietomassoja muokkaavaa ja niistä näkemyksiä tuottavaa IBM Watsonia käytetään terveydenhoidossa diagnosoinnin ja hoitopäätösten tukena. Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS hyödyntää Watsonia muun muassa keskosten vakavien infektioiden ennakoinnissa ja aivoverenvuotojen kuvantamisessa. Lisäksi Keski-Suomessa on käynnistymässä monen terveyden- ja hyvinvointialan toimijan ja yliopiston voimin IBM:n osaamista hyödyntävä hanke.

Suomalaiset terveys- ja hyvinvointialan yritykset ovat myös ottamassa Watsonin käyttöönsä. Esimerkiksi Noona Healthcare näkee tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet syöpäoireiden varhaisessa havainnoinnissa.

Mitä Watson tekee?

IBM Watsonia käytetään muokkaamaan isoja tietomassoja ja tekemään niistä näkemyksiä tukemaan terveydenhoidossa diagnosoinnin ja hoitopäätösten tukena. Watson on

• ensimmäinen kaupallinen kognitiivinen järjestelmä
  • pilvipalveluna tarjottava järjestelmä analysoi suuria määriä dataa ja käsittelee saatua informaatiota tehden siihen perustuvia päätelmiä.
  • se ymmärtää monimutkaisia puhekielellä esitettyjä kysymyksiä ja esittää tietoon ja päättelyyn pohjautuvia vastauksia
  • se oppii vuorovaikutustilanteista ja kartuttaa omia tietovarantojaan

Missä Watsonia voidaan hyödyntää?

Esimerkiksi

• keskosten vakavien infektioiden ennakoinnissa ja aivoverenvuotojen kuvantamisessa (HUS)
  • syöpäoireiden varhaisessa havainnointi (Noona Healthcare)

IBM Watson Health  auttaa terveydenhoitoalan ammattilaisia uusien lääketieteellisten innovaatioiden kehittämisessä ja se auttaa saamaan tarkempia tuloksia päivittäin tuotetusta terveyteen liittyvän datasta. Watson Health Cloud on kognitiinen palvelualusta, jonka avulla tieto on jaettavissa ja yhdisteltävissä useiden eri tietolähteiden kanssa. Tavoitteena on saada aiempaa yksilöllisempi näkemys ja kokonaiskuva ihmisen terveydentilasta ja niihin vaikuttavista eri tekijöistä.

Watson ymmärtää monimutkaisia puhekielellä esitettyjä kysymyksiä ja esittää tietoon pohjautuvia vastauksia. Se myös oppii jatkuvasti erilaisista vuorovaikutustilanteista ja kartuttaa omia tietovarantojaan. Huhtikuussa 2015 IBM perusti IBM Watson Health -liiketoimintayksikön ja julkisti Watson Health Cloud -alustan. Liiketoimintayksikkö auttaa terveydenhoitoalan ammattilaisia uusien lääketieteellisten innovaatioiden kehittämisessä ja saamaan tarkempia tuloksia päivittäin tuotetusta terveyteen ja hyvinvointiin liittyvän datasta.

Mirva Antila

Mirva Antila, KTM, on nimitettiin 9.1.2017 alkaen Suomen IBM:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän seuraa tehtävässä DI Tuomo Haukkovaaraa, joka on kutsuttu uuteen pohjoismaiseen johtavaan rooliin vastaamaan muun muassa kognitiivisten eli Watson-pohjaisten ratkaisujen tarjoomasta.

Mirva Antila on yli 20-vuotisen IBM-uransa aikana työskennellyt useissa myynnin ja liiketoiminnan johtotehtävissä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Viimeksi Antila on toiminut Suomen IBM:n varatoimitusjohtajana vastaten terveydenhuollon, julkishallinnon ja rahoitusalan liiketoimintayksiköstä. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus liiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Hän suhtautuu intohimoisesti myyntiin ja myynnin johtamiseen ja johtamisessa hän uskoo siihen, että luottamus ihmisiin ja heidän kykyihinsä, sopivasti tuettuna, saa aikaan ihmeitä. Asenteen merkitys on ratkaiseva, ja Mirvan mottona onkin: ”Asenne ratkaisee aina”.

Mirva Antila on ensimmäinen naispuolinen toimitusjohtaja Suomen ja koko pohjoismaiden IBM:n historiassa.