Lapset äänestivät vaaleissa yli 12 000 kertaa – Kiira Kettu nousi ylivoimaiseksi suosikiksi

Eurovaalien yhteydessä järjestetyissä valtakunnallisissa lasten vaaleissa annettiin 12 266 ääntä. Lasten vaalit voitti Kiira Kettu, jolta löytyy ratkaisu pulmaan kuin pulmaan.

Ylivoimaisesti vaalit voittanut Kiira Kettu sai yhteensä 2574 ääntä. Toiseksi sijoittui Into Ilves 2150 äänellä. Kaikilla ehdokkailla oli runsaasti kannattajia, sillä jokainen keräsi yli 1500 äänen potin.

– Lasten vaalit laajenivat hienosti valtakunnalliseksi tapahtumaksi. Olemme positiivisesti yllättyneitä valtavasta äänimäärästä, joka osoittaa, että kiinnostusta ja tarvetta lasten osallisuudelle on, iloitsee Suomen Nuorkauppakamarien lasten vaalien projektipäällikkö Elna Jokinen.

Porista valtakunnalliseksi laajenneet lasten vaalit innostivat monet kunnat mukaan.

– Ensimmäisissä valtakunnallisissa lasten vaaleissa oli lopulta mukana lähes 50 kuntaa, mikä on upea määrä etenkin projektin nopeaan aikatauluun nähden, kertoo Porin kaupungin viestintäyksikön päällikkö Salla Rajala.

Lasten vaalien voittajasta on julkaistu puuhatehtäviä lasten vaalien valtakunnallisilla verkkosivuilla. Lisäksi voittajan terveiset viedään Suomesta myös valituille europarlamentaarikoille.

– Lasten edustajan terveisillä halutaan muistuttaa poliitikkoja huomiomaan lasten näkökulmat työssään. Kiira Ketun viralliset terveiset europarlamentaarikoille julkaistaan myöhemmin, kun ne tavoittavat vastavalitut mepit, vinkkaavat Jokinen ja Rajala.

Seuraavien lasten vaalien suunnittelu on jo käynnissä.

– Useita kuntia on jo ilmoittautunut mukaan järjestämään lasten vaaleja vuoden 2021 kuntavaalien yhteydessä. Jatkamme silloin nyt tehtyä työtä entistä laajemmin, toteaa Kuntaliiton tiedottaja Hanna Kaukopuro-Klemetti.

Lisätietoja antavat:

Elna Jokinen, projektipäällikkö, Suomen Nuorkauppakamarit ry, puh. 040 576 4748
Elli-Mari Sulonen, viestintäsuunnittelija, Porin kaupunki, puh. 044 701 9783
Salla Rajala, viestintäyksikön päällikkö, Porin kaupunki, puh. 044 701 9789
Hanna Kaukopuro-Klemetti, tiedottaja, Suomen Kuntaliitto ry, puh. 050 597 4918

Puuhatehtävät on julkaistu osoitteessa: www.lastenvaalit.fi