Matti Alahuhta kannustaa nuoria johtajia

Mittavan työuran Nokiassa ja Koneella tehnyt Matti Alahuhta on Vuoden nuori johtaja -kilpailun suojelija vuonna 2016.

“Olen ylpeä, että olemme saaneet arvostetun ammattijohtajan kilpailumme suojelijaksi. Matti Alahuhta tietää ja tunnistaa hyvän johtajuuden periaatteet”, toteaa Suomen Nuorkauppakamarit ry:n kansallinen puheenjohtaja Mervi Vuorinen.

“Hyvään ihmisten johtamiseen kuuluu luottamuksen rakentaminen ja johdonmukaisuus. Johtajan tulee olla asenteeltaan positiivinen. Hän on läsnä ja aidosti kiinnostunut ihmisten kehittämisestä. Hyvän johtajan tunnistaa siitä, että hän haluaa kehittyä kuuntelijana. Hän osaa asettaa selkeät tavoitteet ja näyttää kirkkaan suunnan. Myös avoimuus ja suoruus kuuluvat hyvään johtamiseen. Niiden avulla voidaan keskittyä asioiden tekemiseen ja minimoida politikointi organisaatiossa”, korostaa Matti Alahuhta.

Vuoden Nuori Johtaja -kilpailussa etsitään alle 40-vuotiaita johtajia, jotka toimivat vastuullisesti ja vievät organisaatiotaan eteenpäin kestävällä tavalla.

“Haluamme nostaa kilpailun avulla esiin esimerkillisesti ja kestävästi johtavia nuoria ammattilaisia. Suomi tarvitsee johtamiskulttuurin muutosta. Yrityksen taloudellisen menestyksen lisäksi on huolehdittava, että myös henkilöstö onnistuu. Kestävä johtajuus luo yrityksille kilpailuetua. Innostunut työyhteisö auttaa yritystä menestymään ja kehittymään”, kertoo Mervi Vuorinen.

Matti Alahuhta korostaa johtajan oman jaksamisen merkitystä.

“Työssä jaksamisen kannalta on tärkeää, että tasapaino työn ja yksityiselämän välillä säilyy läpi työuran. Elämässä on hyvä olla jotain työtä tärkeämpää. Silloin asiat pysyvät perspektiivissä ja työkin sujuu paremmin.”

Tekniikan tohtori Matti Alahuhta on Elinkeinoelämän keskusliiton puheenjohtaja ja hänellä on myös useita muita merkittäviä hallituspaikkoja. Hän toimi Koneen toimitusjohtajana vuosina 2005­­-2014 ja teki sitä ennen pitkän uran Nokian tietoliikenne- ja matkapuhelinyksiköiden johtotehtävissä.

Suomen Nuorkauppakamarit ry on järjestänyt Vuoden nuori johtaja -kilpailun vuodesta 2007 alkaen. Tavoitteena on nostaa esiin taitavia nuoria johtajia sekä kannustaa nuoria hakeutumaan johtotehtäviin ja kehittymään johtajina. Tänä vuonna kilpailuaika on 1.6. -18.9.2016. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Teknologiateollisuus ry, CxO Professional Oy, FIBS yritysvastuuverkosto, Experis ja Suomen Ekonomit. Kilpailussa valitaan myös Teknologiateollisuuden Vuoden nuori johtaja.

Nuorkauppakamari on kansainvälinen alle 40-vuotiaiden jäsentensä kehittymis- ja johtamiskouluttautumisjärjestö sekä kontaktiverkosto. Kehitämme yhteiskuntaa ja johtajuutta paremman tulevaisuuden turvaamiseksi. Suomen Nuorkauppakamarit ry on perustettu vuonna 1957. Varsinaisia jäseniä n. 2500 ja yhdessä alumnien kanssa n. 5000. Globaalisti Nuorkauppakamari toimii 115 maassa, yli 200 000 jäsenen voimin.

Lisätietoja:

Auli Kangas