Metropolin nuorkauppakamari jakoi ensimmäisen senaattoriarvonsa

SUSANNA RITALA #75404

Susanna Ritalan jäsenyys Helsinki-Itäväylän Nuorkauppakamarissa alkoi vauhdikkaasti vuonna 2008 useiden tapahtumien ja projektien merkeissä, eikä tahti ole tästä vuosien kuluessa hiipunut. Ensimmäiseen jäsenvuoteen mahtui muun muassa LOM+ -koulutuksen vt. projektipäällikkyys ja Turun Eurooppakokous, johon osallistuminen avasi tien kansainvälisille JC-areenoille. Susannan kantakortista löytyykin neljä EC osallistumista, viisi WC osallistumista ja kaksi European Academy -koulutusta, joista toisessa Susanna toimi itse kouluttajana. Yhdeksän toimintavuoden aikana Susanna on osallistunut useisiin kymmeniin alueellisiin ja kansallisiin kokouksiin ja koulutuksiin, ollen myös itse järjestämässä osaa niistä, kuten vuoden 2015 aluevuosikokousta (A+B).

Erityisen aktiivinen Susanna on ollut kouluttautujana, ja hän onkin käynyt sekä nuorkauppakamarin johtajuuskoulutuksen että kouluttajakoulutuksen. Kantakortista löytyy yli 30 tärkeää JC-koulutusta, joissa Susanna on ollut joko osallistujana tai kouluttajana. Näiden lisäksi tulevat kaikki pienemmät puhe-, debatti-, ym. koulutukset. Susannan kouluttajaura huipentui vuonna 2016 hänen toimiessaan koulutuksesta vastaavana kansallisena päällikkönä. Susanna on onnistunut myös yhdistämään työnsä Aalto-yliopistossa nuorkauppakamaritoimintaan järjestäessään tapahtumia sekä kamarilaisille että korkeakouluopiskelijoille. Tätä kautta on saatu myös uusia jäseniä yhdistykseen.

Susanna on ollut korvaamaton toimija ja aktiivi omassa kamarissa. Helsinki-Itäväylän hallituksessa Susanna oli mukana vuodesta 2010 vuoteen 2015 asti, toimien peräti kaksi vuotta puheenjohtajana. Projekteihin osallistuminen on ollut oleellinen osa Susannan kamaritoimintaa. Hän on toiminut niin Jatkoon! -projektin aluepäällikkönä (alue A, 2014) kuin leiripäällikkönä vuoden 2011 Leirien Leirillä, jonka jälkeen Susanna on auttanut myös usean muun leirin järjestämisessä. Luontaista Susannalle onkin ollut auttaminen erilaisissa kamaritapahtumissa, oli kyseessä sitten Joulupuu-keräys tai Itämeren rantojen siivoaminen. Esimerkiksi alueellisissa rapujuhlissa Susanna on toiminut vuosien aikana niin projektin vetäjänä, cupcake-leipurina kuin juontajana ja esiintyvänä tanssijana. Susanna on saanut useita oman kamarin palkintoja, kuten kamarin tukipilari ja kansainvälisyyspalkinto, ja hänet on palkittu myös Vuoden uurastajana (Alue 5, 2008). Susanna auttoi myös Helsinki-Itäväylän ja Vantaan kamarin yhdistymisprosessissa vuosina 2015-2016, vaikka itäväyläläisyydestä luopuminen monen vuoden toiminnan jälkeen onkin ollut haikeaa.

Senaattorin arvo jaettiin 10.12.2016 kotikamarin vuosijuhlassa, Metropolin pitkässä iltapäivässä.