Mies, jota muutosten mahdollisuudet motivoivat

NUORKAUPPAKAMARIEN VUOTUINEN MAAILMANKOKOUS JÄRJESTETÄÄN MARRASKUUN ALUSSA TALLINNASSA. HENRY ARNHOLD TOIMII KOKOUSORGANISAATIOSSA SUOMEN COUNTRY MANAGERINA.

– Olen pyrkinyt ymmärtämään suomalaisten tarpeita ja markkinoinut kokousta kiertämällä muun muassa Suomen tapahtumissa. Tavoitteena on saada paikalle tuhat suomalaista, Henry Arnhold kertoo tehtävästään.
– Geenitestin perusteella olen 39-prosenttisesti baltialainen ja 32-prosenttisesti suomalainen. Suomalaiset ovat sellaisia kuin itsekin haluan olla, kouluikäisenä Suomessa asunut, virolainen Arnhold kertoo.Hän sanoo pitävänsä suomalaisissa erityisesti rehellisyydestä ja arvokeskeisyydestä.
– Suomalaisessa yrityskulttuurissa arvostetaan ihmistä ja yksilön vapaa-aikaa. Suomalaiset ymmärtävät hyvin tekemistensä vaikutuksen yhteiskuntaan ja luontoon.
Suomalaisia Arnhold kehottaa osallistumaan maailmankokoukseen, koska nyt jos koska kokous on lähellä. Suomalaiset ovat olleet vahvasti mukana kokouksen järjestelyissä.
– Ohjelma on korkeatasoista sisältäen kansainvälisesti arvostettuja puhujia. Kokouksessa on mahdollista kehittää itseään, johtajuuttaan ja bisnestään. Esimerkiksi 48-tuntisessa hackathonissa voi testata omaa bisnesideaansa ja hakea sille rahoitusta, hän houkuttelee.

Maailmankokousta on valmisteltu vuosia.
Ensimmäiset keskustelut on käyty vuoden 2006 Eurooppa-kokouksen jälkeen.
– Järjestämämme Nordic Inspiration Conference, 2015, oli tapahtuma, jolla näytimme, että meillä on taidot järjestää maailmankokous, Henry Arnhold kertoo.
Suurtapahtumaa on valmistellut sadan hengen tiimi, joista puolet ovat nuorkauppakamarilaisia ja puolet muualta. Parhaillaan käynnissä on vapaaehtoisten rekrytointi, joita tarvitaan noin kolmisen sataa tapahtuman aikana.
–  Kun teet jotain isoa, kuten järjestät maailmankokousta, ihmiset haluavat olla mukana, Henry Arnhold toteaa.
Liiketoiminnan johtamista työkseen opettava mies lähti nuorkauppakamaritoimintaan vuonna 2009. Hän haki mukaan, koska halusi olla tekemisissä muutosta janoavien ihmisten kanssa. Parasta toiminnassa hänestä onkin muutoksen aikaansaaminen yhteiskunnassa.
– Lähdin mukaan maailmankokouksen järjestelyorganisaatioonkin siksi, että näin ison tapahtuman kautta on mahdollista vaikuttaa Viroon, mies kertoo.

Henry Arnhold on toiminut kamaritehtävissä niin paikallisella, kansallisella kuin Euroopan tasolla. Parhaillaan hän vastaa Euroopan tasolla nuorkauppakamarien kehittämismahdollisuuksista. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu jonkin Suomen nuorkauppakamarin TalentPooliin osallistuminen, jonka oppeja hän haluaisi hyödyntää JCI Estonian kehittämisessä.
Positiivisen muutoksen tavoittelu on Henryn Arnholdin mukaan syy jättää yöunet väliin ja viettää monia tunteja harrastuksen parissa.
–  Nuorkauppakamaritoiminnasta opitut asiat ovat sellaisia, joita jokaisen tulisi oppia koulussa. Toiminnassa on mahdollista kehittyä todella vauhdikkaasti, hän toteaa.
Virossa kamaritaustasta on hyötyä, kun haluaa olla yhteydessä valtionjohtoon. Suuri yleisö ei välttämättä ole niin tietoinen kamaritoiminnasta, mutta päättäjät ovat. Verkostoitumisen hyöty näkyy Henry Arnholdin mukaan myös bisneksessä. Hän itse työllistyi aiemmin suomalaisen Isolta Balticin toimitusjohtajaksi kamaritoiminnan kautta.
TEKSTI: SARI KAHRI, KUVA: SONJA SJÖGREN

• Henry Arnhold
  • European Development Councillor JCI Europe, vastuualueena kansallisten järjestöjen kasvun ja kehityksen tukeminen
  • JCI GO Koda -jäsen