Nuorkauppakamarit vaikuttavat yhteiskuntaan kansallisilla projekteilla

Nuorkauppakamarin tekeminen perustuu jäsentemme tahtoon kehittää itseään sekä kehittyvään nuorkauppakamaritoimintaan – Tämän avulla luomme positiivista muutosta yhteisöihin ja yhteiskuntaan.

Termi yhteiskuntavaikuttaminen on venyvä kuin pullataikina, joka muotoutuu leipojan käsittelyssä. Yhteiskunnallista vaikuttamista voidaan tehdä monella tavalla ja tasolla katsontakannasta riippuen.

Nuorkauppakamarilaisten rooli sillanrakentajina ja yhteiskunnan eri toimijoiden yhteen saattajina kestävien ratkaisujen aikaansaamiseksi on meille luontainen. Yhteiskunnallista vaikuttamista ei ole nostettu uudessa strategiassamme omaksi kehitysohjelmaksi, sillä se luo isomman viitekehyksen ja merkityksen toiminnallemme. Kansainvälisen kattojärjestömme JCI:n missio ja visio pohjautuvat vahvasti yhteiskuntavaikuttamiseen (positive community impact) ja myös Suomen Nuorkauppakamarit on sitoutunut tähän.

Visiomme toteutuessa olemme suomalaisen johtajuuden ja työelämän kasvualusta.

Tätä sanomaa vahvistamme kansallisten kilpailujen kautta. Kansalliset kilpailut noudattavat uutta strategiaamme myös siinä mielessä, että teemme projekteja, jotka tekevät näkyväksi Suomessa tuotettavaa osaamista ja palveluita.

Suomen Nuorkauppakamareiden kansallisista kilpailuista Vuoden Nuori Johtaja tukee esimerkillisen johtajuuden esiinmarssia ja ravistelee perinteisiä johtamiskäytäntöjä #kokeilukulttuuri-hengessä.

Tämän kilpailun kautta löydämme nuoret osaajat ja firmat, joissa johtamistapa vol. 2.0 kukoistaa.

Vuoden Nuori Menestyjä -kilpailussa tavoitteena on löytää nuoria esikuvia, joiden aikaansaannokset ja tarinat havahduttavat kuulija- tai lukijakunnan menestyksen äärelle.

Visiomme ja missiomme on vahvasti kietoutunut menestys-teeman ympärille; Vauhditamme jäsentemme menestystä työelämässä.

Tämän kilpailun voittajat etenevät kansainväliseen Ten Outstanding Young Persons of the world -kilpailuun (TOYP).

Tuottava Idea puolestaan liputtaa muutosvalmiutta ja reagointikykyä työelämän tarpeisiin. Tuottavien ideoiden tunnistaminen, esiin nostaminen ja tunnustaminen tekevät nuorkauppakamarilaisista ”trend settereitä”, jotka ovat kehityksen etulinjassa tekemässä uusia avauksia.

Uusien tuotteiden ja liiketoimintamuotojen löytäminen on elintärkeää teollisen yhteiskunnan siirryttyä palveluyhteiskuntaan.

Kilpailupäällikkönä, aluetiimissä ja kamaritoteutuksissa toimiminen tarjoaa jäsenistölle mahdollisuuden kehittää johtamistaitojaan ja verkostoitua tahoihin, joihin ei muuten olisi kosketuspintaa. Suomen Nuorkauppakamarien kilpailut näkyvät ja vaikuttavat usein paikallistasolla tuoden positiivista yhteiskunnallista vaikutusta paikkakunnalle. Voittajien kohdalla hyvä tekeminen edesauttaa näkyvyyttä ja tietoisuuden leviämistä myös kansallisesti.

Kirjoittaja: Ellimaija Ahonen