Pirkanmaan ensimmäinen kansainvälinen nuorkauppakamari julkistettiin Tampereen huipulla

Tiistaina 9.2.2016 Tampereen Tornihotellin Visio Loungessa juhlistettiin Pirkanmaan  ensimmäisen kansainvälisyyten keskittyvän nuorkauppakamarin perustamista. Uusi, JCI United nimeä kantava järjestö, pyrkii paitsi nuorkauppakamarien tapaan edistämään yhteiskunnan hyvinvointia, hyvää johtajuutta ja henkilökohtaista kasvua, myös tarjoamaan mahdollisuuden järjestötoimintaan myös muille kuin suomea äidinkielenään puhuville tai erityisesti kansainvälistymisestä kiinnostuneille alle 40-vuotiaille henkilöille.

Julkistustilaisuudessa maljan nostavat ja puheen muodossa kannatuksensa uudelle kamarille antoivat Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen, Suomen nuorkauppakamarien kansallinen puheenjohtaja Mervi Vuorinen ja Vuorineuvos ja johtamisen asiantuntija Kari Neilimo. Tilaisuuden viihteestä vastasi käynnissä olevan Voice of Finland -ohjelman huippulahjakas osallistuja Iida Repo, joka esittää värisyttävän kisadebyyttinsä Diamonds Are Forever. Repo on myös pitkän linjan nuorkauppakamariaktiivi, ja osa uuden kamarin perustajatiimiä.

Kamarin puheenjohtaja Heikki Viitanen kiittelee perustamisen ajankohtaa sekä uuden kamarin kansainvälisyysteeman yhteiskunnallista merkitystä: – Kansainvälistyminen on nyt ajankohtaisempi aihe kuin koskaan ennen. Talouskasvua kuumeisesti etsivä Suomi suuntaa katseensa vientiin ja innovaatioihin, ja toisaalta yhä useampi osaaja ja mahdollinen tulevaisuuden yrittäjä hakeutuu maahamme opiskelemaan, työhön tai perhesiteiden vuoksi. Myös haastava maailmanpoliittinen tilanne näyttää johtavan siihen, että yhä useampi Suomessa asuva ei puhu äidinkielenään suomea tai ruotsia. Pirkanmaa ansaitsee ensimmäinen kansainvälisen nuorkauppakamarinsa.

Vuosi 2016 on myös muutoin merkittävä Pirkanmaan nuorkauppakamareille. Viitanen jatkaa: – Kesäkuussa Tampereella järjestetään nuorkauppakamarien Eurooppa-kokous, joka tuo kaupunkiin noin kaksi tuhatta aktiivista itsensä ja ympäristönsä kehittämisestä kiinnostunutta järjestöaktiivia. Tämän lisäksi vuosi 2016 on Suomen Nuorkauppakamarien kansainvälisyyden teemavuosi. Uusi kamarimme perustetaan siis parhaaseen mahdolliseen aikaan.

– Haluamme katsoa tulevaan ja olla mukana edistämässä Suomen kansainvälistymistä ja siitä saatavia hyötyjä. Uuden kamarimme slogani onkin “Better business, better future”!

Lisätiedot:

Heikki Viitanen, puheenjohtaja tel. 044-0998996, heikki.viitanen@gmail.com