Suomen Nuorkauppakamarit palkitsee juhlavuoden nuoret menestyjät

[Tiedote] ePressi
Julkaistu: 24.04.2014 klo 11:00
Julkaisija: Kumppania Oy

25. juhlavuoden Vuoden Nuori Menestyjä -kilpailun voittajat ovat kirjailija, bloggaaja Kati van der Hoeven, yrittäjä ja toimitusjohtaja Mikko Kuitunen sekä yrittäjä ja kokki Tomi Björck. Voittajat palkitaan Helsingin Suomalaisella Klubilla torstaina 24.4. klo 11 alkaen. Palkitsemistilaisuuden avaa kilpailun suojelija Anne Berner.

Vuoden Nuori Menestyjä on maailmalla arvostettu palkinto, jonka Suomen Nuorkauppakamarit ry jakaa omalla alallaan ja omilla ansioillaan menestyneille 18–40-vuotiaille Suomen kansalaisille. Kilpailu on kansallinen toteutus kansainvälisestä The Outstanding Young Persons -kilpailusta ja kilpailu järjestettiin Suomessa nyt 25. kerran. Kilpailussa etsitään henkilöitä, jotka nuoresta iästään huolimatta ovat saavuttaneet omalla sarallaan jotakin ainutlaatuista, joka hyödyttää yhteiskuntaa, kansakuntaa tai maailmaa. Henkilöt innostavat omalla esimerkillään ja henkilökohtaisella kasvullaan muita ihmisiä.

Kilpailun tuomaristossa tänä vuonna olivat Risto E. J. Penttilä Keskuskauppakamarista, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen, Antti Herlin Kone Oyj:stä, Erkki Pärssinen Suomen Liikemiesyhdistyksestä, Jaakko Aspara Aalto-yliopistosta, Vuoden Nuori Menestyjä 2013 -voittaja Johanna Sistonen sekä Suomen Nuorkauppakamarien kansallinen puheenjohtaja Irene Lamberg.

Päätuomaristo valitsi 33 hakemuksen joukosta kolme voittajaa. Kati van der Hoeven on 40-vuotias entinen huippumalli, jonka ura katkesi hänen sairastuessaan aivorungon infarktiin, joka halvaannutti hänen lihaksistonsa lisäksi myös puhumiseen ja nielemiseen tarvittavat lihaksiston. Tuolloin 21-vuotias Kati menetti liikunta- ja puhekykynsä täysin, ainoastaan hänen silmänsä toimivat ja hän pystyy kommunikoimaan ainoastaan kirjaintaulun avulla. Tästä huolimatta Kati on omalla päättäväisyydellään, uskollaan ja sitkeydellään pystynyt elämään täysipainoista elämää ja tämän lisäksi auttanut ja kannustanut toisia halvaantuneita selviytymään elämässä eteenpäin. Kati on kirjoittanut kokemuksistaan kirjan ”Silmänräpäys” ja hän on aktiivinen bloggaaja. Kati levittää positiivista elämänasennetta maailmalle ja hän on vaikuttanut tuhansien ihmisten elämään ja elämänasenteeseen opettamalla erilaisuuden hyväksymistä ja ymmärtämistä.

Tamperelainen yrittäjä ja ohjelmistoyritys Vincit Oy:n 34-vuotias toimitusjohtaja Mikko Kuitunen on kasvattanut yrityksensä liikevaihdon 10 miljoonaan euroon uudistamalla rohkeasti yrityksensä strategian ja huomioimalla asiakkaiden mieltymykset. Vincit on valittu Suomen parhaimmaksi työpaikaksi vuonna 2014 työllistäen 100 henkilöä. Yritys on hakenut kasvunsa kansainvälisiltä markkinoilta Kiinasta ja Yhdysvalloista ja hänen yrityksensä tuotteita löytyy käytännössä kaikista maailman sairaaloista. Mikko Kuitunen jakaa myös osaamistaan luennoimalla aktiivisesti oppilaitoksissa kannustaen nuoria yrittäjyyteen kertoen omista kokemuksistaan ja yrityksensä kasvutarinasta.

Tomi Björck on 34-vuotias yrittäjä ja kokki, joka pyrkii suunnitelmallisesti ja menestyksekkäästi tuottamaan ja nostamaan ruokakulttuurin arvostusta ja asemaa Suomessa. World Vision -kummi löytää myös aikaa lasten oikeuksien ja hyvinvoinnin edistämiseen kehitysmaissa. Määrätietoisella asenteella, kovalla työllä ja omaan näkemykseensä luottaen Björck on osoittanut, että sekä yleisön että ammattilaiskollegoiden arvostaman ravintolabrändin rakentaminen on mahdollista ja hän on aktiivisesti kehittänyt toimintaansa tavoitteena yrityksensä kansainvälistyminen. Björck levittää osaamistaan yrittämisestä muillekin ja tukee siten myös muiden alojen yrityksen kasvua. Tomi on positiivinen, esimerkillinen ja innostava työssään ja toimii näin erinomaisena esikuvana yhteiskunnassamme.

Kolme suomalaista voittajaa etenee seuraavaksi The Outstanding Young Person -kilpailuun, jonka kymmenen kansainvälistä voittajaa palkitaan Nuorkauppakamarien Maailmankokouksessa Saksan Leipzigissa marraskuussa 2014.

Lisätietoja:

Seija Heikkinen